Ex-Epenaar Max Koedijk is bedenker van ‘leuke dingen’.


<p>Ex-Epenaar Max Koedijk is bedenker van &#39;leuke dingen&#39;. Het meest recente project is een kinderboek waar hij samen met actrice en topmodel Kim Feenstra aan werkte. Het boek ligt sinds deze week in de winkels. Foto: Dennis Dekker, mediamagneet.nl&nbsp;</p>

Ex-Epenaar Max Koedijk is bedenker van 'leuke dingen'. Het meest recente project is een kinderboek waar hij samen met actrice en topmodel Kim Feenstra aan werkte. Het boek ligt sinds deze week in de winkels. Foto: Dennis Dekker, mediamagneet.nl 

(Foto: Dennis Dekker)

Ex-Epenaar Max Koedijk is bedenker van ‘leuke dingen’.

Epe - Max Koedijk is 29, maar hij heeft al een heel leven van jaloersmakende avonturen achter zich. Dat komt: de ex-Epenaar die inmiddels al weer jaren in Amsterdam woont, heeft een duidelijke visie in zijn leven. Hij wil leuke dingen bedenken en die vervolgens uitvoeren. Hij laat zich daarbij nooit beperken door ‘what ifs’ of door ‘zou je dat wel doens’. Over al deze dingen vertelt hij vol passie terwijl hij in zijn geboortedorp een fijne wandeling maakt met de verslaggever van deze weekkrant. Laatste loot aan zijn creatieve levensboom? Een kinderboek dat hij schreef samen met Kim Feenstra, welbekend Nederlands topmodel en tevens actrice.

(door Dennis Dekker)

Eerst even een wezenlijk ‘Max-moment’ bij de horens vatten? Ooit besprak hij zijn bovengenoemde levensvisie eens met oma. “Jaja”, zo reageerde z’n grootmoeder gevat. “Dat wil iedereen wel; leuke dingen doen.” Max lachte, maar bedacht meteen: waarom zou ik het niet gewoon dóen? Want als je écht wilt dan kun je alles bereiken. Toch?” Nu moet gezegd: de start van zijn studietijd, wakkerde dat vrije gevoel wel aan. 

“Ik had mijn vwo-diploma in the pocket en ging naar de Universiteit van Amsterdam. Want als je vwo hebt gedaan, dan ga je naar de universiteit? Zo hoort dat toch?” Nou, niet dus. “Het bleek een drama. Amsterdam was geweldig, maar ik heb vier jaar op de UvA rondgelopen en niets gehaald. Geen enkel studiepunt. Werkelijk niets.” De bacheloropleiding Communicatie & Media moest echt ingewisseld worden. “Ik was actief in de muziek en schreef liedjes. Ik wilde de Rockacademie gaan doen. Daar werd ik echter niet aangenomen. Ze zeiden dat ik niet echt veel meer kon leren. Ik was teleurgesteld. Ik wilde hier zo graag verder in.”

Toen viel ineens het kwartje. Eureka! Zou die aandacht misschien ook wel zonder opleiding kunnen ontstaan? Met een vriend (Casper) bedacht Max z’n eerste ‘leuke ding’: niet bekend zijn maar toch optreden op diverse podia over heel de wereld. “We keken een filmpje van een festivaloptreden van de beroemde dj David Guetta. Ik dacht: daar wil ik ook staan. Ons doel? Binnen een half jaar een wereldtournee uit de grond stampen.” 

Nu is die locatie waar Guetta optrad, op zich niet letterlijk gelukt. Maar de dingen die het dj-duo Le Boy wel voor elkaar kregen, waren legio. Ze traden op in Bulgarije, ze gingen naar Curaçao, China en Amerika. “We speelden zelfs in de trein richting het Sziget Festival in Hongarije. En vervolgens ook nog óp dat Sziget Festival. Dat begon allemaal aardig op dat Guetta-optreden te lijken.” Droom werkelijkheid geworden. Vinkje gezet.

Natuurlijk moet je wel wat kunnen. En er serieus mee bezig zijn. Voor Le Boy bekwaamde het duo zich vooral in het aansturen van de software en van computerprogramma’s om de set van enkele eigen tracks en nummers van andere artiesten met elkaar te vervlechten. “Die volgorde kon altijd anders zijn. Ons doel? Het moest elke keer een feest worden.” Muziek maken, is nog altijd iets wat Max graag doet. Toch moet hij ook eerlijk zijn: “Het bedenken van nieuwe concepten of dingen, dát vind ik pas écht leuk.” Daarbij komt: dergelijke acties zorgen er voor dat je in ‘het artiestenwereldje’ steeds bekender wordt. “We zijn indertijd zelfs getekend bij een groot muzieklabel.”

De spontane (marketing)acties die Max daar zelf bij bedenkt zorgen er vaak ook voor dat het stromende water dat ‘beroemd worden’ heet, ineens een gigantische waterval wordt. “Zo zat ik een kleine vijf jaar geleden eens te spelen met een nieuw appje op mijn telefoon. Daarmee kon je foto’s gemakkelijk in andere foto’s plakken. Toen ik mijn eerste knip en plak-foto wilde maken, zag ik een foto van het Nederlandse topmodel Kim Feenstra. Ik dacht: hé! Ik weet een beetje hoe het appje werkt, ik zou mezelf ook in haar foto kunnen plakken.” 

Die eerste foto leverde ‘een paar hartjes’ op. Dus deed hij het nog een keer en nog een keer. Steeds weer gebruikte hij een foto van Feenstra. De humor werd opgepakt. Ook door Kim zelf. “We hebben een paar keer DM’etjes heen en weer gestuurd, ze vond het grappig. Ik begreep van haar dat ze een pr-bureau had. Ik zei: ‘Als je me een keer nodig hebt, dan hoor ik het wel. De eerste klus is van het huis.” Inmiddels ging hij door met de serie. Meer hartjes, meer volgers, zelfs tijdschrift Linda wijdde er een pagina aan. En weer een vinkje.

Uiteindelijk wilde Kim Feenstra inderdaad graag eens met hem samenwerken. “Ik heb sindsdien een paar klussen voor haar bedrijf House Of Movements gedaan.” Niet lang daarna ging de ex-Epenaar werken als content creator bij een online marketingbureau. Ook z’n eigen ideeënstroom borrelde door. Vorig jaar nog zette hij samen met rapper Mr. Polska het bedrijf Supersized in de markt. De eerste actie daarvoor zorgde wederom voor landelijke aandacht. “We bedachten de designer pizza. Een Gucci-, Versace- of een Louis Vuitton-variant. Belegd met de meest bizarre ingrediënten.” Het bleek uiteraard gebakken lucht, maar de landelijke aandacht (Radio 538, nu.nl, RTL Boulevard) was er. “We lieten zien dat we aandacht kunnen genereren met leuk bedachte dingen.” Juist: vinkje.

En nu maakt Max zijn debuut als kinderboekenschrijver. Dit project doet hij met Kim Feenstra. “Eerder dit jaar werkten we samen aan de verhaallijn. Dat heb ik deze zomer in Epe uitgewerkt. In ‘Wolkie en de regenboog’ vragen we aandacht voor de onderwerpen duurzaamheid en vriendschap. Het boek ligt sinds deze week in de winkels. De eerste honderden voorinschrijvingen waren weken geleden al een feit. “Ik weet natuurlijk niet hoe succesvol dit gaat worden. Heel eerlijk? Dat is ook niet het belangrijkste. Het idee is immers verwezenlijkt.” Vinkje...

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden