Kunstenares Annet Buter wil mensen vastleggen zoals ze zijn


<p>Kunstenares Annet Buter in haar atelier met een portret van haar dochter Anouk: &#39;Fine de Fleur&#39; (foto Willem Gunneman)</p>

Kunstenares Annet Buter in haar atelier met een portret van haar dochter Anouk: 'Fine de Fleur' (foto Willem Gunneman)

(Foto: Willem Gunneman)

Kunstenares Annet Buter wil mensen vastleggen zoals ze zijn

Hattem - Het najagen van een droom opende onverwachte deuren voor kunstenares Annet Buter. Politieke ambities en het streven naar perfectie en erkenning leidden tot een onverwachte burnout. “Een burnout die mijn ogen heeft geopend”, vertelt Annet in haar sfeervolle atelier achter de woning aan de Hattemse allee. “Voorheen de volière “, lacht ze. “Door manlief met noeste arbeid omgebouwd tot een heerlijke plek. “Politiek is voor mij te abstract en gaandeweg verloor ik mezelf. Ik ben van nature een beelddenker. Wars van grote lappen tekst.”

(door Willem Gunneman)

“Om tot rust te komen heb ik een doek , wat verf en een handvol penselen gekocht. Gewoon bij de Action. Schilderen zit in de familie. Mijn opa schilderde, mijn neef Bert is kunstschilder en mijn oom, oom Albert uit Wapenveld, schildert. ‘Gun je zelf een jaar Annet’, zei hij op een middag. “Als het je dan nog steeds bevalt ga dan eens kijken bij de Vrije Academie in Nunspeet.”

“Zijn woorden zongen urenlang na. Het voelde alsof de druk van alledag van het ene op het andere moment van mij afgleed. Dat ik eindelijk de ruimte kreeg om te ontdekken wat ik werkelijk wilde. Techniek kun je leren. Het licht, het kijken naar vormen en negatief. Al het overige is naast een fractie talent een oneindige ontdekkingstocht. Een prachtig proces dat nooit ophoudt.”

De werken in het atelier vertellen stuk voor stuk een verhaal. Het verhaal van de geportretteerde. Verhalen die schuil gaan achter een lach, een gezicht vol blijdschap, een ingetogen blik en sprekende ogen.

“Ik wil mensen vastleggen zoals ze zijn. Onlangs kreeg ik een verzoek om iemand postuum te schilderen aan de hand van een foto. Het was de persoon die me triggerde. Alsof zij mij iets wilde vertellen. Een familielid vertelde me hoe ze in het leven stond. Vanaf dat moment kon ik haar karakter vangen. De dag dat het schilderij werd opgehaald vloeiden er tranen. Dat maakt het bijzonder. Het schilderen van een werk waarin iemand zich zelf of de ander herkent. Ik wil mensen raken en blij maken. Zo maar een plaatje is aan mij niet besteedt.”

In juni behaalde Buter aan de Nunspeetse Vrije Academie ‘cum laude’ het certificaat klassieke technieken. Geïnspireerd door grote schilders als John Singer Sargent en Edward Hopper ontwikkelde ze een eigen herkenbare realistische stijl. Veelal in kleur maar ook zwart-wit. Een nieuwe dimensie in Buters veelzijdige werk.

“Een techniek die je dwingt om anders te kijken naar gezichtsuitdrukkingen en lichtinval. Ik houd er van om grenzen op te zoeken en om de lat voortdurend wat hoger te leggen.” De zon speelt door de glazen pui met het palet aan kleuren. Op de ezel een portret van ‘Bregje´. Een werk dat in 2019 hoge ogen gooide tijdens de ‘Schilderij van het jaar Verkiezing.” Het is één van de prachtige portretten in Annet’s atelier. Portretten met sprekende ogen en in ieders blik een persoonlijk verhaal. Het is onmiskenbaar de kracht van Annet.

www.annetbuter.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden