Foto: Dennis Dekker
Columns

Vertrouwen

We maken wat mee de laatste tijd. Een Amerikaanse burgeroorlog. De aanstormende derde coronagolf. Een op de vlucht geslagen kabinet door het toeslagendrama bij de Belastingdienst. Wie denkt er dan nog aan de mogelijke opening van Lelystad Airport eind dit jaar?

Wel, ik moet bekennen dat het ook bij mij enigszins op de achtergrond was geraakt. Maar net zoals Youp het speedbootje van 2 miljoen van Willem Alexander niet kan laten rusten, laat ook Lelystad mij niet los. En daar is ook alle reden voor.

“Niets staat een snel besluit tot opening nog in de weg”, zegt inmiddels demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen vorige week. Vanaf 2023 vliegen alle vliegtuigen in rechte lijnen naar hun bestemmingen en blijven ze zo lang mogelijk hoog in de lucht. Zo hoog dat je ze nauwelijks hoort. Ook in Gelderland en Overijssel. De gevreesde vlieghoogte van 1.800 meter over onder andere Epe is daarmee volgens Cora van de baan. Geen enkele reden dus meer voor verzet tegen de opening van Lelystad Airport. Met deze belofte hoopt Cora met name de CU, D66 en het CDA over de streep te trekken om nu, afgetreden of niet, de opening van het vliegveld in de polder te forceren.

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. En dat is het dan ook. Immers, Cora kan niet uitleggen hoe ze dat gaat regelen in de luchtruimherziening. Zij stelt geen techneut te zijn en volledig te vertrouwen op haar luchtverkeerleiders. Zij doet er verder ook geen beloftes bij dat het echt zo gaat uitpakken. Dat moet later, bij de verdere uitwerking, in de nieuwe Nota Luchtruimherziening blijken. Maar tegen die tijd is het vliegveld mooi open en knappe jongens (of meisjes) die dat dan nog weer dicht weten te krijgen.

Naast de Rutte-doctrine is er dus ook een Cora-doctrine: blijf vaag, of beter nog, geef onjuiste en misleidende informatie. Zij verwacht met deze laatste stuiptrekking draagvlak te vinden voor haar ultieme droom. Zij hoopt dat partijen, die inmiddels in hun verkiezingsprogramma hebben opgenomen geen laagvliegen te accepteren, met haar beloften over de streep getrokken kunnen worden. Zij zijn hiermee immers politiek gedekt, kunnen later altijd verwijzen naar de verkeerde voorlichting van de minister. En de minister zelf. Geen zorg, die is tegen die tijd allang opgenomen in de gelederen van onze blauwe trots.

Toch vertrouw ik er op dat het allemaal anders verloopt. De voorspiegeling dat laagvliegen niet langer nodig is, is wel erg doorzichtig. Er is geen verschil tussen ‘doorstijgen als het kan’, zoals zij het ooit formuleerde, het latere ‘hoogvliegen tenzij het niet kan’ of het huidige ‘zo snel mogelijk omhoog’. Bovendien blijven alle andere argumenten tegen opening van Lelystad Airport bestaan. Denk aan de CO2 problemen. Het fijnstof en de verminderde luchtkwaliteit. De autonome groei van vooral vakantievluchten in plaats van overloop van Schiphol. Daar zullen de andere (demissionaire)regeringspartijen en de oppositie hun ogen niet voor sluiten. Of ben ik dan toch te goed van vertrouwen?

Frits Smit 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden