Lockdown en ‘onderwijs op afstand’


<p>Onderwijs op afstand: hoe doen leraren dat eigenlijk? Annemarie Veenbergen uit Epe is lerares Engels op de RSG. Veluws Nieuws schuift een middag bij haar aan om dit te ervaren. Foto: Dennis Dekker, www.mediamagneet.nl</p>

Onderwijs op afstand: hoe doen leraren dat eigenlijk? Annemarie Veenbergen uit Epe is lerares Engels op de RSG. Veluws Nieuws schuift een middag bij haar aan om dit te ervaren. Foto: Dennis Dekker, www.mediamagneet.nl

(Foto: Dennis Dekker)

Lockdown en ‘onderwijs op afstand’

Epe - “Hallo allemaal. Hebben jullie de boeken bij de hand? Dan gaan we aan de slag.” Het lijkt een dag als alle anderen voor Annemarie Veenbergen uit Epe, lerares Engels bij de RSG NO Veluwe. Maar dan volgt een aanvullende opmerking die verklaart in wat voor een onwerkelijke situatie leraren en leerlingen zich bevinden tijdens deze tweede lockdown. “Oh ja, vergeet niet jullie camera’s aan te zetten. Dan weet ik dat jullie er zijn. Anders moet ik jullie op absent zetten.”

(door Dennis dekker)

De camera’s floepen één voor één aan, Veenbergens digitale schoolbankje in het online programma Teams vult zich. Helemaal vooraan, verschijnt ze zelf. “Vooraan in de klas. Een beetje zoals vroeger, maar toch anders.” Anne Veenbergen geeft aan dat ze eerst best wel tegen deze lockdown zat aan te hikken. “Ik ben toch iemand van het contact, van het direct helpen en van het samen zijn in één ruimte. Daarbij wist ik eerst niet goed hoe ik mijn traditionele lesmethodes moest veranderen naar een online les.”

Inmiddels heeft ze zich vastgebeten in een aantal online programma’s en leermodules die zeer goed blijken te werken. Sterker: LessonUp bijvoorbeeld blijkt zo’n goede aanvulling te zijn dat ze dit ook na deze lockdown zal blijven gebruiken.

“Ik kreeg een tip van mijn collega Rebecca Sileon. Zij werkte ook met LessonUp. Ik heb me er tijdens de kerstvakantie goed in verdiept.” Het blijkt een online speeltuin te zijn van interactieve lessen, zo ervoer ze. Met daarbij veel laagdrempelige tutorials en webinars. “Ik werk vanuit een PowerPointpresentatie en integreer daarin diverse linkjes naar de app. De leerlingen loggen allemaal in met een unieke pincode en kunnen zo tegelijk deelnemen aan de oefening achter die link. Passief consumeren is er op deze manier niet meer bij. Iedereen moet écht zelf aan de slag. Ze kunnen zich de stof daardoor ook beter eigen maken.”

LessonUp is overigens niet alleen geschikt voor taalvakken, weet de Epese. “Deze app is te gebruiken bij geschiedenis of natuur & techniek. Ik adviseer het ook aan andere collega’s.” Ook de leerlingen zijn er helemaal aan gewend, zo blijkt. Natuurlijk is het voor zowel leraar als leerlingen ‘hoogintensief bezig zijn’, vertelt Anne Veenbergen. Toch worden de lessen door die interactiviteit veel minder saai, denkt ze. “De instructies zijn kort en bondig en de leerlingen kunnen meteen aan de slag.”

Een korte uitleg van de lerares wordt met een speels gemak opgevolgd door een video en diverse vragen die als soort van quiz aan de leerlingen gesteld worden. Ik dit geval verschijnt er een reeks zinnen die in de past simple (verleden tijd) gezet moet worden. Als iedereen de antwoorden ingevuld heeft, drukt de lerares Engels op ‘OK’. “Je ziet meteen wie het goed of fout gedaan heeft. Dat spelelement activeert de kinderen om beter te worden. Maar daarbij is het inzichtelijk wie er wellicht extra aandacht nodig heeft. Zelfs op afstand kan ik zo heel goed helpen. Het is bijna net alsof ik naast ze sta.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden