Kunstenares Willeke Klaassen: ‘Ik ben niet voor één gat te vangen’


<p>De veelzijdige kunstenares Willeke Klaassen in haar eigen atelier aan de Eijerdijk in Hattem. &#39;Ik experimenteer regelmatig met nieuwe vormen en technieken.&#39; &nbsp;(foto: Willem Gunneman)</p>

De veelzijdige kunstenares Willeke Klaassen in haar eigen atelier aan de Eijerdijk in Hattem. 'Ik experimenteer regelmatig met nieuwe vormen en technieken.'  (foto: Willem Gunneman)

(Foto: )

Kunstenares Willeke Klaassen: ‘Ik ben niet voor één gat te vangen’

Hattem - Het atelier van Willeke Klaassen ligt verscholen achter het huis. Een plek met zicht op een statige ‘jonge’ boom. Een boom die de in ‘t Harde geboren kunstenares inspireert, evenals het nabijgelegen Landgoed Molecaten. “De natuurlijke kringloop zie je terug in al mijn werken. Een op stof geprint blad, het liefst aangevreten door de tijd, vertelt een verhaal. Leven is vergankelijk. In de natuur zie je dat terug.”

(door Willem Gunneman)

In het atelier hangen fraaie werken en vinden ‘takkenbeesten’ een warm thuis. “Wandelend door het bos kom ik vrijwel altijd thuis met een hand vol bladeren en takken in uiteenlopende vormen. Vaak zie ik er direct een dier in, een hoofd of een tweetal achterpoten. Thuis maak ik de verbinding. Mist er een stukje dan ga ik opnieuw het bos in. Op zoek naar het ontbrekende deel van de puzzel.”

“De ‘takkenbeesten hangen en staan verspreid door het atelier. “De liefde voor ambacht, textiel en natuurlijke materialen heb ik van huis uit mee gekregen. Moeder was dagelijks in de weer met stof. Mijn vader met hout.”

“In 2002 heb ik me ingeschreven bij The Opus School of Textile Arts. Een toonaangevende opleiding voor textiel kunstenaars in Engeland. Textiel is in vrijwel al mijn werk terug te vinden. Oude lakens of wollen dekens uit de krochten van een kringloop. Stoffen uit alle continenten of simpelweg een lap.”

Willeke wijst op één van de prints aan de wand. Ik herken de vorm van een blad. De stof heeft zich de structuur eigen gemaakt. “Het blad verpak ik in de stof, waarna ik het langzaam kook. Uiteindelijk blijft de afdruk over. Een techniek die bekend staat als ‘ecoprint’. In het atelier heb ik het verfijnd. Werken die doen denken aan Kintsugi. Een Japanse kunstvorm waarbij de beschadigingen en tekenen des tijds worden versterkt met een gouden randje. Werken met een oog voor de schoonheid en vergankelijkheid, In de prints ontstaat het als vanzelf.”

De grotere werken zijn opgebouwd uit reliëf en lagen. “Een andere manier van werken. Vaak begint het met een schets. Een schets die ik langzaam uit werk in meerdere lagen. Uiteindelijk ga ik aan de slag met de verschillende stoffen, draad en materialen. De kleurdetails zijn geborduurd.” Ik ben zichtbaar onder de indruk. Een indrukwekkende en intrigerende arbeidsintensieve kunstvorm waar de bevlogenheid van afspat.

Willeke is dagelijks in het atelier te vinden. “Meestal in de ochtend en ‘s-avonds. Een plek waar ik in alle rust kan werken. Heerlijk om weg te dromen bij ‘de oogst’ na een boswandeling. De takkenbeesten kijken mee.”

Exposeren doet Willeke met regelmaat. De aanvragen voor komend jaar, vanuit onder meer de Harense Hortus, zijn doorgeschoven naar het najaar. De toonaangevende expositie van Prism, een in Londen gevestigde internationale groep van textielkunstenaars, vond dit jaar online plaats.

“Een volstrekt andere setting maar heel bijzonder. Normaliter reizen kunstenaars vanuit de hele wereld naar de Britse hoofdstad. Nu zagen we de werken veelal in hun oorspronkelijke setting en waren we online te gast in ieders atelier. Naast het kunstenaarschap ben ik voorzitter van het Kunstgilde Hattem. Een inspirerende groep kunstenaars met ieder een eigen techniek en kunstvorm. Prachtig om te ervaren hoe kunst verbindt. In alle opzichten. Allemaal werken we vanuit onze eigen identiteit. De verbinding zit in van elkaar leren, het voeren van mooie gesprekken en van tijd tot tijd samen exposeren. In het voorportaal van het Hattemse stadhuis hebben we een eigen ruimte. De exposities wisselen regelmatig.”

Willekes werken vinden hun weg in binnen- en buitenland. Liefhebbers die het werk omarmen en een bijzondere plek gunnen. Het werk is dan ook met recht uniek. Evenals haar veelzijdigheid en technieken. “Ik ben niet voor één gat te vangen en experimenteer regelmatig met nieuwe vormen. Dat is wat kunst boeiend maakt. Ik houd er van om mezelf voortdurend uit te dagen en te blijven prikkelen.”

Samen maken we de foto. Willeke lacht. Zichtbaar in haar element. Op de plek waar zij het liefste is. Haar eigen atelier verscholen in de achtertuin. Een plek waar tijdloze kunst en vergankelijkheid overtuigend hand in hand gaan.

www.willekeklaassen.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden