Google verandert spelregels voor zoekmachine optimalisatie in 2021 [aangeboden door Saleswizard]


Foto:
aangeboden door Saleswizard

Google verandert spelregels voor zoekmachine optimalisatie in 2021

Was het je al opgevallen? Google heeft de spelregels voor zoekmachine optimalisatie in 2021 ingrijpend veranderd. Dacht je dat je alles goed gedaan had: investeren in je website, goede content en extra links. En dan wil je website toch maar niet ranken. Of je website is zelfs aan het wegzakken in de zoekresultaten en je weet niet waarom. Wat heeft Google veranderd? Online marketing bureau Saleswizard heeft een aantal belangrijke aandachtspunten voor je op een rij gezet waarmee je je website weer kunt laten meedoen. 

Oude SEO-trucs werken niet meer

Google blijft alleen marktleider als het erin blijft slagen om de beste content voor elke zoekvraag bovenaan te tonen. Sinds de introductie van de Rankbrain Update maakt het daarvoor steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie. Oude SEO-trucs, zoals het plaatsen van links en zoekwoorddichtheid, zijn voor Google minder bepalend geworden. 

Meer nadruk op zoekintentie

In 2021 ligt bij Google meer nadruk op zoekintentie. Daarvoor introduceerde het bedrijf in 2019  al een nieuw algoritme om te achterhalen wat mensen bedoelen bij het intypen van bepaalde zoektermen. Door het begrijpen van deze zoekintentie, kan Google relevantere pagina’s tonen. 

Gebruiksvriendelijkheid van een website

De gebruiksvriendelijkheid van een website gaat een belangrijke rol spelen. Hiervoor introduceert Google 3 nieuwe metrics: LCP, FID en CLS:

  • LCP (Largest Contentful Paint) meet de laadsnelheid van een webpagina
  • FID (First Input Delay)  meet de tijd tot interactie, de tijd waarbinnen je website reageert op een klik
  • CLS (Cumulative Layout Shift) meet de visuele stabiliteit van je pagina. Als tijdens het laden van je website knoppen verschuiven, dan geeft dat een vervelende gebruikservaring.

Deze metrics worden in de loop van 2021 geactiveerd.

Betrouwbaarheid van je website

Met de Medic Update in augustus 2018 rolde Google een serie updates uit die in het teken staan van betrouwbaarheid. Sinds de uitbraak van Covid-19 is betrouwbaarheid een ‘hot item’ op internet. Daarom focust Google zich nu sterk op Expertise, Authority en Trustworthiness (EAT). Dat betekent dat je merkreputatie een stuk belangrijker wordt om goed gevonden te worden. ‘EAT it or beat it’, zegt Google dus eigenlijk over je website!

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Dat het ingewikkelder is om bovenaan te staan in Google is inmiddels wel duidelijk. Er zijn vele factoren die bepalen of je website wel of niet goed naar boven komt in de zoekresultaten in Google. Maar het is zeker niet onmogelijk, zo bewijst het Arnhemse online marketing bureau Saleswizard. Het bedrijf is in 2010 opgericht en helpt inmiddels al meer dan 800 mkb-bedrijven aan een betere vindbaarheid in Google. Op hun website kan lezen hoe stap-voor-stap een uitgebreide technische SEO analyse kunt uitvoeren.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden