Foto: Dennis Dekker
Columns

De één z’n dood...

Niemand in ons land die excuses maken zo perfect beheerst als ‘onze’ Mark Rutte. Ik doe hier een welgemeende poging in de wetenschap dat ik hem zelfs niet kan benaderen. Vorige column heb ik geschreven dat de Jumbo het uitbrengen van het plaatjesalbum Oud Epe beter had kunnen overlaten aan Ampt Epe. Ik had daarbij wel moeten vermelden dat de Jumbo ondernemer de Stichting Ampt Epe er nauw bij betrokken heeft. Bovendien geeft hij ze voor hun hulp een mooie vergoeding. Hij toont zich hiermee - en ook bij vele andere activiteiten in onze gemeente – zeer betrokken bij onze gemeenschap. Dit foutje wilde ik toch even rechtzetten. Blijft dat ik vind dat de andere corona winstmakers in onze gemeente best iets voor een florerend Epe zouden mogen doen. En ik hoop ook dat op niet al te lange termijn in onze boekhandels een album oud Epe te koop zal zijn. Zo’n album wil ik namelijk best in huis hebben.

Maar nu door met m’n column. Want net zoals Mark ga ik na mijn excuses gewoon door. Na de verkiezingen van de afgelopen week is wel duidelijk dat er de komende vier jaar onder leiding van Mark niet veel zal veranderen. Niet veel, maar wel iets en dat heeft gevolgen voor onze mooie gemeente. De smalle marges van de politiek, u kent die uitspraak vast nog wel, kunnen toch veel betekenis hebben.

Zeker op twee dossiers zal dit het geval zijn, dossiers van groot belang voor Epe. Ik doel dan op luchtvaart en stikstof. Mocht er een coalitie worden gevormd waarin door VVD-D66-CDA de CU wordt ‘ingeruild’ voor een andere partij, vervalt de kritische houding tegen de opening van Lelystad Airport. Tenzij D66 zijn poot stijf houdt en dit onderwerp als niet onderhandelbaar verklaart. Een andere mogelijkheid is dat dit onderwerp niet in het nieuwe regeerakkoord wordt opgenomen en vervolgens vrij aan de Kamer wordt voorgelegd. Ook in dat geval ziet het er heel somber uit. Naast eerdergenoemde CU lijken alleen GL, SP, D66, PvdD en mogelijk PvdA, Denk, Volt, Bij1 en BBB tegen opening en het laagvliegen. Weliswaar een groot aantal partijen maar een duidelijke minderheid in de Tweede Kamer. Grote kans dus dat het over een poosje uit zal zijn met onze (nacht)rust. Een slecht perspectief voor ons leefklimaat als inwoners maar ook heel slecht voor bijvoorbeeld de gehele recreatiesector.

Misschien kan het tweede dossier dan nog redding brengen. Immers, aan de stikstofreductie zal toch ook de luchtvaart moeten bijdragen. Voor onze Veluwse boeren lijkt dit tweede dossier echter weinig tot geen perspectief te bieden. Er wordt door sommige partijen gesproken over reducties tot wel de helft van de veestapel. Twintig, dertig of vijftig procent, zeker is dat drastische ingrepen niet te vermijden zijn. In onze natuurrijke omgeving zal dit leiden tot forse vermindering van het aantal bedrijven. Maar de één zijn dood is de ander zijn brood. Naast verbetering van de kwaliteit van de natuur kan er ook gezocht worden naar een alternatieve aanwending van de vrijkomende gronden en opstallen. Toerisme en recreatie kunnen hier wel bij varen. Het nieuwe stikstofbeleid kan dus heel voordelig uitpakken voor Epe en de Veluwe als belangrijkste natuur- en recreatiegebied van Nederland. Het is te hopen dat Den Haag dan tijdig doorkrijgt dat daar geen laagvliegende vliegtuigen bij horen.

Frits Smit

Eper Erupties

Meer berichten