Foto: Dennis Dekker
Columns

Eén keer de kans op een goede eerste indruk

Wij, dat is de Stichting Promotie Epe in nauwe samenwerking met de gemeente en ondernemers, zijn op dit moment bezig de profilering van Epe wat scherper te krijgen. In 2017 is gekozen voor de ‘100% wild garantie’. U zult de groene en gele banieren vast wel ergens in het dorp hebben zien hangen. Of het grote bord aan de zijwand van het VVV gebouw. Op zich een mooi thema waar onze gemeente zich binnen de Veluwe kan onderscheiden. Maar ja, we willen het altijd nog wat scherper, nog beter onderscheidend.

Er zijn inmiddels een aantal sessies gehouden waar ondernemers, gemeente en Stichting zich konden uiten in hoe zij Epe in de verdere toekomst het liefst zouden zien. Deze zgn. dromensessies werden georganiseerd door het bureau De Plekkenmakers. In de verdere voorbereiding naar een meerjarenplan zitten ook fiets- wandel- en autotochtjes in onze gemeente waar wij aan medewerkers van het bureau laten zien wat er allemaal aangeboden wordt. Natuurlijk ook wat er ontbreekt of wat beter kan.

Ik kan u verzekeren dat dat een mooie ervaring is. Je loopt door je dorp met een heel andere kijk op de dingen. Iets wat je altijd als vanzelfsprekend aannam is dat ineens veel minder, wordt zelfs heel bijzonder. Maar ook minder mooie zaken waar je normaal niet eens meer op let manifesteren zich pijnlijk als een ander je daar op attent maakt of vragen over stelt.

Dit laatste overkwam mij toen ik de toegangswegen naar Epe toonde om te laten zien hoe in mijn ‘dromen’  groene vingers naar een groene dorpskern leiden. De vernieuwde Heerderweg, de Dellenweg, de Officiersweg, om er een paar te noemen, voldoen grotendeels aan dit droombeeld. Maar aangekomen bij de Hoofdstraat zuid werd schrijnend duidelijk dat er nog een hoop werk aan de winkel is. Ik moest denken aan de wijze woorden van mijn moeder vroeger, dat je altijd maar één kans krijgt om een goede indruk op iemand te maken. Wel, binnenkomen via deze entree draagt daar zeker niet aan bij. De Heerderweg zou overigens goed als voorbeeld kunnen dienen hoe dit probleem opgelost zou kunnen worden. Versmald wegprofiel waar de auto slechts gast is en langzaam moet rijden. Ingebed in mooi groen met aan weerszijden (op termijn) grote bomen. Kortom, een waardige entree naar ons groene dorp. Hetzelfde geldt voor een aantal andere vingers, waarbij zelfs gedacht kan worden aan ontstening en veilige, plezierige wandelroutes. 

Wij dromen nog even door. Ik richt me daarbij vooral op de vraag hoe ons groene dorp nog groener kan worden, het groen met elkaar kan worden verbonden en we in een te ontwikkelen dorpsbos wintersport en Kerstmarkt een plaats kunnen geven. We nodigen graag iedereen met ideeën uit om die aan ons kenbaar te maken. Ondertussen moeten we er overigens wel voor zorgen dat het vele goede dat onze gemeente te bieden heeft niet verdwijnt of wordt aangetast. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan gebouwen zoals ’t Waeghuys of de nieuwe locatie voor de Boskamp aan de van der Feltzlaan. Slacht nooit de kip met de gouden eieren!

Epe voor de toekomst op de kaart zetten. Zowel de inhoud als de manier waarop vereist een breed draagvlak. Dat is van belang voor de toeristen die ons bezoeken, voor de ondernemers, maar zeker ook voor de eigen inwoners. In de uiteindelijk te formuleren nieuwe slogan behoort naast 100% wild zeker ook iets van ‘Epe, bij toerist en inwoner gewild’.

Frits Smit

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden