Logo veluws-nieuws.nl


Vrijwilliger Monica Hoff bij de 'tors van een vrouwelijk naakt' van Bé Thoden van Velzen, centraal in de entree van het museum. (foto: Voerman Museum Hattem)
Vrijwilliger Monica Hoff bij de 'tors van een vrouwelijk naakt' van Bé Thoden van Velzen, centraal in de entree van het museum. (foto: Voerman Museum Hattem)
Kunst & Cultuur

Veelzijdige Bé wist goed wat ze deed

De entree van het Voerman Museum Hattem is onlangs verbouwd en een stuk ruimtelijker gemaakt. Dit bood de gelegenheid om 'tors van een vrouwelijk naakt' van Bé Thoden van Velzen een betere plek te geven. Dit stenen beeld stond al in de hal, maar is nu verhuisd en tegenover de nieuwe garderobe geplaatst, laat vrijwilliger Monica Hoff zien.

Hattem - De werken van Bé Thoden van Velzen behoren tot de vaste collectie van het Voerman Museum Hattem. Ze werd 14 juni 1903 geboren in Zwolle, als dochter van gemeentesecretaris. Bé volgde de opleiding binnenhuisarchitectuur en beeldhouwen aan de Quellinusschool te Amsterdam en voltooide deze aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam. Na haar afstuderen bleek het moeilijk om aan opdrachten te komen. Toen zij in de bezettingstijd uit verzet weigerde samen met bepaalde kunstenaars te exposeren, werd dat nog lastiger.

In 1942 verhuisde Bé Thoden van Velzen naar Hattem. Hier ging het haar meer voor de wind, want nu ontving zij wel talrijke opdrachten. Het werk van Thoden van Velzen is nog altijd op verschillende plaatsen in Nederland te vinden. Na de Tweede Wereldoorlog maakte deze kunstenares verschillende herdenkingsmonumenten; groot monumentaal werk, waarbij ze materialen als kalksteen, marmer en zandsteen toepaste. Bé Thoden van Velzen wist daarbij zeer goed wat zij deed en welke eigenschappen de materialen hadden, die zij gebruikte.

De resultaten van haar inspanningen zijn terug te vinden bij de bevrijdingsmonumenten in Heerde, Aalten en Zelhem en de bronzen plaquettes in Loenen en Apeldoorn. Werk van wat kleinere afmetingen is dus te vinden in het Voerman Museum Hattem en in het Amsterdams Historisch museum. In Hattem, bij het Daendelspoortje, staat eveneens een werk. Ook in de beeldentuin bij kasteel Het Nijenhuis, is haar werk te bewonderen. Haar kennis van materialen en het menselijk lichaam en de verschillende stijlen die zij beheerste komen hier duidelijk naar voren. Ze overleed op 5 april 1984 in Zwolle.

reageer als eerste
Meer berichten