Logo veluws-nieuws.nl


Conservator Kristian Kreeft van het Voerman Museum bij de portretten van Brigitte Espeet.
Conservator Kristian Kreeft van het Voerman Museum bij de portretten van Brigitte Espeet.
Kunst & Cultuur

De Mona Lisa van Hattem

Jan Voerman junior tekende en schilderde in 1959 de destijds 16-jarige Brigitte Espeet. Mevrouw Espeet heeft de twee van haar gemaakte portretten nu geschonken aan het Voerman Museum Hattem, zegt de trotse conservator van het museum Kristian Kreeft over deze  'Mona Lisa'  van Hattem. 

Jan Voerman junior (1890-1976) was een veelzijdig kunstenaar. Bekend zijn onder andere zijn gedetailleerde stillevens met bloemen en vruchten, die al dan niet in staat van verval verkeren. Beroemd zijn natuurlijk de Verkade-albums, waar hij zo'n vierendertig jaar lang aan heeft meegewerkt.

Na de Tweede Wereldoorlog kwam aan die werkzaamheden een einde en kon hij zich volledig wijden aan het schilderen in olieverf. Het is tijdens die productieve jaren dat deze twee portretten zijn ontstaan, en hun verhaal is in alle opzichten bijzonder.

Allereerst omdat Voerman Junior betrekkelijk weinig portretten schilderde, en dan meestal van familie of inwoners van Hattem. Ten tweede omdat het geportretteerde meisje en tevens eigenaresse, Brigitte Espeet (destijds 16 jaar oud), de beide werken aan het Voerman Museum heeft geschonken. Ten derde omdat het portret in olieverf een tijdje zoek was en pas na het opruimen van de zolder van mevrouw Espeet boven water kwam.

Brigitte Espeet werd geboren in 1942 in Hilversum. Haar beide ouders waren hobbyschilders, wat ongetwijfeld bijgedragen heeft aan haar eigen artistieke vorming. Zij studeerde aan de Rijksacademie in Amsterdam en de Vrije Academie in Laren. Voerman Junior bezocht de Vrije Academie vaak om te tekenen tijdens de avondlessen. Hij had zo zijn eigen werkwijze die afweek van de gedoceerde norm. Espeet keek daarom ook regelmatig over zijn schouder mee als hij aan het tekenen sloeg. Haar ouders waren met hem bevriend, wat ertoe moet hebben geleid dat Voerman haar in 1959 geportretteerd heeft.

Hij besteedde traditiegetrouw veel aandacht aan details, zoals de blos op de wangen van het meisje en haar helderblauwe ogen. Zelfs in de tekening is te zien dat Voerman zijn onderwerp uiterst serieus nam en haar heeft weergegeven alsof deze studie op zichzelf moest kunnen staan. Het is uitzonderlijk dat beide varianten na zoveel jaren nog bij elkaar zijn en nu permanent kunnen schitteren op die plek waar ze het allerbeste tot hun recht komen.

Reageer als eerste
Meer berichten