De originele werkhoek van Anton Pieck is te zien in het museum.
De originele werkhoek van Anton Pieck is te zien in het museum.
Kunst & Cultuur

Anton Piecks eenvoudige werkkamer

Hattem - In Overveen, waar Pieck het grootste deel van zijn leven heeft gewoond, waren twee werkkamers. Een kleine kamer met de etspers erin, aan de voorzijde van het huis. Van daaruit kon men doorlopen naar een grotere werkkamer aan de achterzijde, de noordzijde, zoals het hoort voor een atelier in verband met de lichtval.

Pieck's bewust eenvoudige leefstijl manifesteerde zich in zijn werkkamer. De werktafel was volgens Pieck zelf 'een hele doodgewone burgermanstafel, een tafel uit 1900 uit Den Helder, maar uit het ouderlijk huis. Dat is dan ook wel absoluut het enige wat ik ooit in mijn leven heb geërfd'.

Erboven hing een simpel kaplampje waar overheen een lapje was gedrapeerd om het licht te richten: zijn 'Zola-lampje': "Ik noem het altijd het Zola-lampje omdat ik weet dat Emile Zola in z'n werkkamer – dat was ook een heel eenvoudige werkkamer en daar had ie ook een lampje met ik geloof een krantje ervoor of iets dergelijks, ook maar iets heel eenvoudigs maar geen joyeuze lantaarn met godweet wat allemaal."

Er stonden in die werkkamer meestal ergens wat bloemen. De stoel waarin hij zat is een 17e -eeuwse stoel, die hij cadeau gekregen had van zijn goede vriend Adolf Melchior, met wie hij veel samen tekende . In dit 'werkhol', zoals Pieck zijn atelier noemde, ontstond zijn meeste werk. Zijn laatste werk was de kalenderplaat 'Zwarte Bijlsteeg, Amsterdam ± 1900'.

Bij het maken van zijn vele illustraties, tijdschriftomslagen en kalenderplaten, die betrekking hebben op een bepaalde periode in een bepaalde stad of streek, streefde Pieck er altijd naar om historisch zo verantwoord mogelijk te werk te gaan. In de loop der jaren had hij natuurlijk veel tekeningen gemaakt, overal waar hij kwam, en konden zijn eigen tekeningen het uitgangspunt vormen. Maar vaak ging hij ook nog speciaal op pad om zich ter plaatse te oriënteren en te tekenen en musea en oudheidkamers te bezoeken. Belangrijk materiaal waren ook zijn naslagwerken over talloze onderwerpen, van speelgoed tot koekplanken.

Meer berichten