Logo veluws-nieuws.nl


Vrijwilliger Pia Heideveld bewondert het Eper Huisje van Jan Voerman senior. Foto Voerman Museum Hattem. 
Vrijwilliger Pia Heideveld bewondert het Eper Huisje van Jan Voerman senior. Foto Voerman Museum Hattem. 
Kunst & Cultuur

'Eper Huisje' maakt veel indruk

Hattem -  Velen kennen Jan Voerman senior vooral als 'de IJsselschilder', die het IJssellandschap met zijn prachtige luchten schilderde. Maar Jan Voerman had meer stijlen in huis. Zo was hij zeer bekwaam in de aquareltechniek. En daar is het 'Eper Huisje' een indrukwekkend voorbeeld van, vindt vrijwilliger Pia Heideveld.

Jan Voerman schilderde het 'Eper Huisje' rond 1890. Een precieze datering is overigens niet bekend, maar dat doet zich bij meer werken van deze schilder voor. Dit schilderij toont in het centrum een meisje dat voor een huisje aan het handwerken is, vermoedelijk aan het breien. Ze is omgeven door een rijke begroeiing. De combinatie van het meisje, omgeven door de blauwe pasteltinten van de begroeiing, vormt een bijzonder tafereel. Het is alsof een fotograaf op zijn onderwerp heeft scherp gesteld en de omgeving bewust onscherp heeft gehouden. Dat zou een knappe prestatie van de fotograaf zijn geweest, maar temeer nog een bewijs dat Jan Voerman senior een zeer begaafd aquarellist was.

Plaats van handeling van dit aquarel is eigenlijk een verscholen boerenhuis, dat Jan Voerman in Epe had ontdekt. De schilder was in 1889 getrouwd met Anna Verkade en gezamenlijk waren ze in Hattem gaan wonen. Het boerenhuis liet Voerman in meer van zijn werken terug komen.

In haar biografie 'Jan Voerman, IJsselschilder', gaat Anna Wagner in op de omstandigheden waarin Voerman senior in die tijd moest werken. Jan Voerman weigerde om mee te gaan in de trend van die tijd om 'Hollandse binnenhuisjes' te schilderen. Naar schilderingen van deze interieurs met bewoners was op dat moment veel vraag. Maar Voerman koos niet voor de commerciële weg. Hij hield vast aan zijn eigen stijl en bleef zijn eigen onderwerpen schilderen als aquarellen.
Toch betekende zijn komst naar Hattem het begin van een nieuwe periode, want Voerman wilde het IJssellandschap gaan schilderen. Hij werd geïnspireerd door een nieuwe generatie schilders in Frankrijk, onder andere Gauguin, die gevoel, geloof of levensopvatting tot uitdrukking wilden brengen in hun werk. Jan Voerman ging experimenteren en schilderde aquarellen in diepe warme kleuren. Daarna, rond 1902 schakelde hij over op olieverf. Dat markeerde het begin van de 'glorieperiode', waarin hij zijn fameuze IJssellandschappen op het doek bracht.


Het Voerman Museum Hattem dankt zijn naam aan de collectie schilderijen van Jan Voerman sr. en Jan Voerman jr. Adres: Achterstraat 46-48, tel. 038-444 28 97

www.voermanmuseumhattem.nl

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox