Foto:
Columns

Koffiecultuur?

De eerste dag op mijn nieuwe school. Ik ben niet de enige voor wie het de eerste dag is. Het team bestaat uit 50 procent bekende teamleden en 50 procent nieuwe teamleden. Het is tien over acht en dat betekent: koffie! Nouja…. Voor mij dan. De dag samen beginnen onder het genot van een kopje koffie(of thee dan…). Dat was het plan, ware het niet dat dit op de Anne de Vries nog niet de gewoonte was. Na een ronde door de school te hebben gelopen, bewegen de leerkrachten zich naar de keuken, klaar om de leerlingen voor de eerste keer na de vakantie te verwelkomen. Thee drinkers die vlot hun glas gevuld hebben nemen plaats in de teamkamer. Een behoorlijke rij vormt zich voor het Senseo apparaat. De conciërge kijkt me lichtelijk zorgwekkend aan en zegt: "We hebben nooit zoveel koffiedrinkers hier".

Mijn naam is Stefan van der Worp (28) en woon in Zwolle. Sinds dit schooljaar ben ik directeur van Basisschool Anne de Vries in Epe. Een prachtige school van Procon en een prachtige uitdaging. In deze column hoop ik u mee te nemen in de dingen die mij opvallen en de ervaringen die ik opdoe in en om 'de Anne de Vries'.

In de keuken staan 3 koffiezetapparaten. Een Senseo, een filterapparaat en een kleine bonenmachine. "Die bonenmachine, die hebben we van een ouder gekregen. Wordt eigenlijk nooit gebruikt." De 2 collega's die vorig jaar, zo vernam ik, altijd koffie dronken, zetten een kopje Senseo. Het was dan ook geen wonder dat de, nog altijd bijzonder uitziende 'pads', die dag vlot op waren.
Dan blijft er maar 1 optie over. Filterkoffie. Maar hoe werkt het ding ook alweer? Waar liggen de filters? Waar is de losse koffie? Hoeveel bruin goud is er nodig voor een hele pot? En misschien nog wel het meest belangrijk: Wie zet het in de ochtend?

Men zegt dat de cultuur van een organisatie in de muren zit. Het is de manier waarop we de dingen in onze organisatie doen. De manier waarop we met elkaar als team, met onze ouders en de kinderen van de school omgaan. Voor mij waren de verschillen tussen vroeger en nu in de cultuur al merkbaar tijdens het 'ochtendbakkie'. Veranderingen in het team zorgen voor andere behoeften binnen de organisatie. In dit geval bij het drinken van de koffie voor schooltijd. Maar uiteraard geldt dit voor veel meer van deze gewoontes/rituelen. In deze nieuwe setting moeten we samen bepalen wat er nodig is om tot de nieuwe "zo-doen-we-het-hier" te komen. Een traject waar vooral een boel tijd, vallen en opstaan aan te pas zal komen. Een mooi proces om te volgen.

Het drinken van koffie heeft naar mijn mening ook veel pluspunten voor een organisatie. Het geeft rust en tijd voor bezinning, opent een ontspannen sfeer binnen gesprekken en heeft daarmee de mogelijkheid om scherpe randjes in een lastig gesprek af te zwakken.

In een periode waar een nieuw team gevormd wordt, moeten we tijd maken voor de verandering in de organisatiecultuur. Tijd ook om elkaar te ontmoeten, te leren kennen en elkaars krachten te gaan benutten.

Laten we daarom hopen dat in deze periode er nog behoorlijk wat koppen gedronken gaan worden. Door mij, door mijn team, door ouders en door externen. En dan maar hopen, dat we 's avonds nog gemakkelijk in slaap komen.

Stefan van der Worp

Directeur Basisschool Anne de Vries, Epe

Joop de Haan
Meer berichten

Shopbox