Foto:

Ouder echtpaar bijna opgelicht: 'Discutabele offerte van dit klusbedrijf'

Epe - Het is een gure middag, eind november 2018. Het echtpaar Op den Winkel (86 en 82 jaar) is in de achtertuin aan het werk. Ze dekken planten af tegen de vorst. Ineens komt er een man langs hun huis lopen. Hij zegt hen dat er aan de voorkant van de woning een dakpan stuk is. Of ze dat wel weten. "Zal ik die dakpan anders even voor u vervangen?" Het echtpaar twijfelt, maar zegt uiteindelijk dat hij dit mag doen. Het is het begin van een erg raar verhaal.Epe - 

(door Dennis Dekker)

De man haalt z'n collega op die nog in het busje zit dat iets verderop in de straat staat. Samen vervangen ze de dakpan. Meneer Op den Winkel vertelt: "Op zich prima geregeld, zou je denken. Maar toen kwam er nóg een opmerking. Of ik wel wist dat veel van onze nokpannen los lagen." De twee heren hadden daar ook een oplossing voor. Het duo vroeg of ze daar een offerte voor mochten maken. Die werd ter plekke opgesteld. Het totale bedrag was hoog. Ruim 1.600 euro, zelfs. "Er stonden producten op die ik niet kende. Flexim bijvoorbeeld. Ik heb het dus voor kennisgeving aangenomen, maar niets getekend. Ze gingen onverrichte zake huiswaarts."

Het echtpaar heeft de offerte van het klusbedrijf (naam en gegevens bekend bij de redactie) vervolgens aan anderen laten zien. Onder andere aan schoonzoon Alex van 't Zand. "Ik vond het maar vreemd. Ze waren in de buurt (dichtbij de supermarkt aan de Hoge Weerd) aan het werk en kwamen toevallig langsrijden, vertelden ze mijn schoonouders. Vanaf die plek is De Wildkamp echter best lastig te bereiken. Ze vertelden ook dat ze al een paar keer eerder langs waren gereden en hadden aangebeld. Ook raar. Ik ben dus zelf een onderzoek gestart." Het begin daarvan was simpel. De firma liet een, sterk verouderde folder, achter. Op hun handgeschreven offerte stond een minstens zo verouderd rekeningnummer, zelfs nog zonder IBAN-code.

"Mijn zoektocht op internet gaf echter geen extra informatie. Erg gek; een klusbedrijf dat anno 2018 niet te vinden is op internet." Maar goed, dat is allemaal 'nog tot daaraan toe', aldus Van 't Zand. "Toen ik ging googlen op het woord Flexim, zag ik dat je voor één doos van die dakreparatiemortel nog geen 80 euro betaalt. Daar kun je echter wél 20 meter nokpannen mee repareren. Dat terwijl zij op de offerte voor 18 meter reparatie met het product Flexim 75 euro per meter (!) rekenden. Dat is een totaal ander bedrag." Oplichterij dus, vindt Van 't Zand. "Ik ben voor de zekerheid nog naar een plaatselijk bouwbedrijf geweest. "Die was het volledig met me eens. Hij is zelfs nog bij mijn schoonouders geweest en constateerde dat de nokpannen weliswaar een beetje los liggen, maar zeker geen schade aanrichten."

Uiteindelijk heeft Van 't Zand aangifte gedaan bij fraudehelpdesk.nl bij de ACM (Autoriteit Consumenten en Markt) én bij de politie. Dit verhaal heeft voornamelijk een voorlichtend doel, aldus Van 't Zand en zijn schoonouders. "Wij zijn er gelukkig niet ingestonken. Pas dus op, is ons advies! Wellicht zijn ze nog wel actief in Epe."

Dennis Dekker
Meer berichten