Foto:
Kunst & Cultuur

Spontane kijk op Bretonse nonnetjes

Hattem - Jo Koster was een reislustige dame, die onder meer door Frankrijk, Italië en Spanje trok. Haar werk 'Nonnetjes langs de Ville Close' is een treffend voorbeeld van een werk dat aan haar reizen door Europa te danken is, vertelt vrijwilliger Duco Schotborgh.

Hattem - Een aardige wetenswaardigheid is dat Jo Koster achter haar naam overigens vaak 'van Hattum' zette. Dat deed ze om te suggereren dat ze getrouwd was, want in de jaren twintig van de vorige eeuw toen Jo Koster (1868-1944) haar reizen maakte, waren alleenreizende vrijgezelle dames lang niet altijd veilig.

Jo Koster woonde en werkte van 1910 tot begin 1924 in Hattem, waar haar werk tot grote bloei kwam. Maar in 1924 vertrok Jo Koster naar Italië en bezocht van daaruit ook Spanje en Portugal, waar zij tijdens haar reizen menig schilderwerk het licht deed zien. Ze ging in de zomers van 1927, 1928 en 1929 naar het Franse Concarneau en het naburige Le Faouët om daar te schilderen en les te geven.

In Concarneau schilderde ze in 1928 'Nonnetjes langs de Ville Close', een olieverf op doek-schilderij. 'Ville Close' staat voor een afgesloten of ommuurde stad. Deze ommuurde stad, gelegen op een lang eiland in het hart van de haven, fungeerde lange tijd als een centrum van scheepsbouw. Tegenwoordig is het een echte toeristentrekpleister.

Voor de artistieke ontwikkeling van Jo Koster is Bretagne van wezenlijk belang geweest. Daar stond ze zichzelf stilistische vrijheden en vernieuwingen toe die tot dan toe achterwege waren gebleven. In haar Bretonse werk kunnen vernieuwingen of experimenten worden onderscheiden, die eigenlijk haaks op elkaar staan.

Eerst was er de bevrijding van de gecontroleerde toets. De nonnetjes zijn met een spontane losse toets geschilderd. Volkomen tegengesteld hieraan is de Gauguin-achtige stijl die we bijvoorbeeld zien in het portret van een Bretonse vissersvrouw. Het beeld is hier meer opgebouwd uit vlakken. Maar ondanks dat bleef Jo Koster wel haar eigen weg bewandelen. Dat paste bij haar karakter.

Jo Koster keerde eind jaren twintig terug in Nederland terug en ging wonen in Den Haag. Ze overleed in 1944 in Heelsum. Ze verwierf bekendheid door haar portretten en vooral door weergave van mens en landschap en de verwevenheid tussen deze twee.

Het Voerman Museum Hattem dankt zijn naam aan de collectie schilderijen van Jan Voerman sr. en Jan Voerman jr. Naast de beeldende kunst bezit het museum ook een historische collectie van de stad Hattem waaronder zeer unieke archeologische vondsten. Zoals de 4000 jaar oude Veluwse klokbekers. Adres: Achterstraat 46-48, tel. 038-444 28 97.

www.voermanmuseumhattem.nl

Joop de Haan
Meer berichten