De Gildeschool doet mee aan De Week van het Geld. Naast Albertien Kolkman zijn (v.l.n.r.) Joost, Stijn, Feline, Kayla, Sennah en Stijn te zien.
De Gildeschool doet mee aan De Week van het Geld. Naast Albertien Kolkman zijn (v.l.n.r.) Joost, Stijn, Feline, Kayla, Sennah en Stijn te zien. (Foto: )

Geldlessen op vijf Eper basisscholen

Epe - Basisscholen moeten geldlessen standaard opnemen in het lespakket, zodat het elk jaar weer aan de orde komt. Die aanbeveling doet de werkgroep Jeugd van het Eper netwerk Moedige Dialoog.

(door Dennis Dekker)

Armoede bij jeugd blijft een serieus probleem, aldus Marian Kemper, directeur van Koppel-Swoe, één van de partners van de werkgroep. "In Epe groeien momenteel zo'n 365 kinderen op in een huishouden dat leeft op of onder het sociaal minimum."

Van 25 tot en met 29 maart wordt de Week van het Geld (www.weekvanhetgeld.nl) gehouden. Het doel van deze themaweek is om leerlingen te leren omgaan met geld. Door kinderen al jong te leren omgaan met geld, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Vorig jaar heeft de Moedige Dialoog bij de Gildeschool in Epe voor het eerst van deze geldlessen gegeven. "In deze lessen staat centraal hoe jeugd met geld kan omgaan." De kinderen krijgen les van bankmedewerkers over omgaan met geld. "Meerdere scholen gaan dit jaar het voorbeeld van de Gildeschool", zegt Kemper. "Een goede ontwikkeling, want lessen over geld zijn keihard nodig."

De lessen worden dit jaar gegeven bij de volgende scholen: Gildeschool, Nieuwe Wisselse School, Jenaplanschool, K. Norelschool uit Epe en de Gerardus Majella uit Vaassen. Kemper: "De kinderen leren tijdens deze lessen hoe ze met geld om moeten gaan en niet meer moeten uitgeven dan ze hebben. Dat besef kun je ze niet vroeg genoeg bijbrengen.''

Albertien Kolkman, directeur van de Gildeschool vindt dit een erg goed project. "Ieder kind wordt er sterker van als ze weten hoe ze met geld moeten omgaan. Het is daarom ook erg mooi om te zien dat dit jaar meerdere scholen zijn aangehaakt. We hopen dat we het volgend jaar nog breder kunnen inzetten." Armoede en schulden, en dan met name de kwetsbare positie van kinderen daarin, vormen namelijk een complex probleem, vinden Kolkman en Kemper. Gemiddeld zitten in iedere Nederlandse basisschoolklas twee tot drie kinderen die in armoede opgroeien. Daardoor lopen zij op verschillende terreinen achterstanden op en kunnen zij niet altijd meedoen met andere kinderen.

'Moedige Dialoog' is een project van Sociaal Werk Nederland met als doel om netwerken op te zetten om armoede en schulden een halt toe te roepen. Bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties werken samen om geldstress, armoede en schulden aan te pakken. Op dit moment zijn er al vijftien van dit soort netwerken opgezet, waaronder die in de gemeente Epe.

Naast deze werkgroep, zijn er bij Moedige Dialoog in Epe nog drie werkgroepen actief. Deze richten zich op respectievelijk werknemers en werkgevers, (startende) ondernemers en Financieel Veilig Ouder Worden (de Lokale Alliantie).

Dennis Dekker
Meer berichten