Joyce en Richard Barnhoorn in hun vernieuwde kaaswinkel: Alexanderhoeve Epe in de VeluwePoort. Foto: Dennis Dekker
Joyce en Richard Barnhoorn in hun vernieuwde kaaswinkel: Alexanderhoeve Epe in de VeluwePoort. Foto: Dennis Dekker (Foto: )

Kaasshop wordt belevingswinkel

Epe - 

De kaaswinkel van Joyce en Richard Barnhoorn bestaat inmiddels zo'n 14 jaar. Het mag gerust een vaste waarde in het Eper winkelbeeld genoemd worden. Afgelopen week werd hun zaak in de VeluwePoort opnieuw geopend. "Het is nu echt de winkel geworden die we oorspronkelijk ooit voor ogen hadden", zo meldt het trotse stel. De naam? Alexanderhoeve Epe.

(door Dennis Dekker)

Aan deze verbouwing/heropening gaat een verhaal vooraf. De huidige franchise-keten Alexanderhoeve heeft eerder dit jaar alle winkels van de Kaasspecialist overgenomen. Ook de vestiging van Richard en Joyce viel daar onder. "Toen hebben we meteen gedacht om onze winkel een opfrisbeurt te geven."

Natuurlijk kost zo'n verbouwing geld. "Toch krijgen we alleen maar goede reacties. Dan merk je dat je het ergens voor doet." Ook bij de Alexanderhoeve-keten vindt men de nieuwe winkel van de Epenaren geweldig. "We zijn erg vrij gelaten om zelf ideeën te opperen over indeling en accessoires. Dat proces is allemaal heel goed verlopen." Richard en Joyce die al jaren (samen met werknemer Renate Broekman) in deze winkel staan, zijn verguld met het resultaat. De stemmige verlichting in de winkel zorgt bijvoorbeeld voor een knus en sfeervol beeld. Ook de keuken, achterin de winkel is aangepakt. "Er zijn niet veel franchisers die zo veel werkruimte hebben. Daar is menigeen wel jaloers op. Wij vinden dat om meerdere redenen echter erg handig. Het heeft toch wat om klanten te laten zien dat je een mooi pakketje inpakt of een kaasplankje maakt. Daarnaast gebruiken we de keuken veelvuldig om hapjes en (zakelijke) ontbijtjes en lunches te maken voor ons nevenbedrijf Barney's Catering." De liefde voor kaas is in de loop der jaren enorm gegroeid, vertelt het echtpaar. "Toen we ooit besloten om een kaaswinkel te beginnen, hebben we heel erg veel winkels bezocht. Overal deden we ideeën op."

Inmiddels zit 'de kaasbusiness stevig verankerd' in de harten van het duo. "Het product heeft zo veel verscheidenheid; kaas verveelt nooit." Helemaal niet als je er ook nog eens aanvullende producten naast verkoopt. Een goed wijntje, een smakelijke olijfolie, een divers scala aan vruchten en noten, chocola en zelfs theesoorten. De kaasshop van weleer is nu veel meer een belevingswinkel geworden, vertellen Richard en Joyce. "Daarbij is het nu écht de winkel geworden zoals we die ooit bedacht hebben. Alle aanvullende producten, de manier van presenteren, de indeling van het assortiment: het komt 100 procent overeen met onze eigen wensen." Het mooiste compliment dat het echtpaar Barnhoorn tijdens de officiële opening hoorden? "Ik kan mijn kaas op veel plekken halen. Maar ik doe het hier. Dat komt door de service en de hulp van Richard en Joyce. Zij zijn de kleurrijke strik waarmee deze prachtige nieuwe winkel samengebonden wordt."

Dennis Dekker
Meer berichten