De Interceptor verwijdert plastic uit de meest vervuilde rivieren ter wereld
De Interceptor verwijdert plastic uit de meest vervuilde rivieren ter wereld (Foto: eL-Tec Elektrotechniek BV)

Unieke uitvinding met Hattems tintje

Hattem - Een unieke uitvinding met een Hattems tintje. Zo kan de Interceptor worden omschreven. Doel van de Interceptor is om plastic te verwijderen uit rivieren. Volgens een onderzoek van The Ocean Cleanup dragen 1.000 rivieren bij aan 80 procent van de oceaanplastics-vervuiling.

(door Angela van Erven)

De Interceptor is een uitvinding van Boyan Slat van de Ocean Cleanup. Het Hattemse bedrijf eL-Tec Electrotechniek BV was betrokken bij de engineering en ontwikkeling van dit complexe project.

"eL-Tec ontwikkelde en installeerde het elektrische systeem van Interceptor inclusief sensoren die worden gebruikt om het gewonnen afval te wegen en te verspreiden over het schip", aldus een trotse directeur Dick Stoppelenburg van eL-Tec. "Zodra het ponton vol is, ontvangt de operator een slim signaal voor de voorbereiding op het lossen van het afval. De Interceptor is een zelfvoorzienende geautomatiseerde technologie met een off-grid stroomvoorziening."

"Eén Interceptor kan tot 50.000 kilo afval per dag opzuigen. De Interceptor is op de meest duurzame manier gemaakt en ontworpen om te werken in de meest vervuilde rivieren ter wereld. Met maximale efficiëntie kan het tot 100.000 kilo per dag extraheren. eL-Tec heeft de complete elektrische installatie, inclusief de energie zelfvoorziening via zonnepanelen en windmolens, gebouwd en in het verre Oosten geleverd, in elkaar laten zetten en in bedrijf gesteld. Nu monitort het bedrijf de installaties op goede werking vanuit Hattem.

"Er zijn inmiddels 3 installaties geleverd en dus nog 997 te gaan", aldus een trotse directeur Dick Stoppelenburg van eL-Tec.

eL-Tec is gespecialiseerd in complexe elektro-technologie. Het bedrijf dat onlangs het 25-jarig jubileum vierde heeft veel ervaring in het ontwerpen en installeren in de maritieme sector.

Duurzaamheid is daarbij het sleutelwoord. Vanaf 2018 is het bedrijf betrokken bij het testen en in bedrijf stellen van de elektrische installatie in de Interceptor.

Stoppelenburg: "Wij zijn altijd op zoek naar bijzondere projecten en installaties. De Interceptor begon als een idee en is nu ontwikkeld tot een bestaand vaartuig. De afgelopen maanden is deze getest in Nederland en Zuidoost-Azië. In een heel vroeg stadium, jaren geleden, hebben we met Boyan Slat gesproken op een startersbeurs, contact gehouden, ondersteuning gegeven en dat heeft geresulteerd in deze samenwerking."

Stoppelenburg heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen in de industriële- en maritieme elektrotechniek hoog in het vaandel staan. "We hebben de aarde te leen van onze kinderen. Wij nemen daarom onze verantwoordelijkheid voor het milieu. We tonen lef om te innoveren. We gaan altijd voor duurzame oplossingen. Dan is de Interceptor wel het ultieme project: maritiem, elektrotechniek, duurzaam en verbeterend voor onze wereld. Echt een eL-Tec klus."

Angela van Erven
Meer berichten