‘Aan de overkant stond echter een heel mooi helverlicht slot’ ( uit: De stukgedanste schoentjes). (Foto:Anton Pieck Museum)
‘Aan de overkant stond echter een heel mooi helverlicht slot’ ( uit: De stukgedanste schoentjes). (Foto:Anton Pieck Museum)
Kunst & Cultuur

Geheimzinnige en volkse sprookjes

  Cultuur

Het Anton Pieck Museum heeft op de bovenverdieping altijd een bijzondere tentoonstelling. Afgelopen zondag opende de tentoonstelling over de Sprookjes van Grimm. In deze tentoonstelling zijn illustraties van de Sprookjes van Grimm te zien, gemaakt door meerdere illustratoren. Onder hen de bekende kinderboekillustrator Lidia Postma.

Lidia Postma is in 1952 geboren in Hoorn. Ze heeft de opleiding vrije grafiek en schilderen aan de Rietveld Academie in Amsterdam gevolgd en is gespecialiseerd in illustreren. Ze breekt door met haar illustraties in de monumentale uitgave Sprookjes en vertellingen van H.C. Andersen. In 1977 ontvangt ze daarvoor een Gouden Penseel, een prijs die op dat moment nog werd uitgereikt aan talentvolle nieuwe tekenaars. Meesterlijk typeert ze de meest verscheidene figuren. Ze verwerkt daarbij invloeden uit kunststromingen als de Jugendstil en het surrealisme.

In De nieuwe kleren van de keizer en drie andere vertellingen zet ze de spiernaakte keizer op de voorkant, frontaal en zonder doek, staf of hoofd voor zijn edele delen. Haar bijzondere expressieve typeringen van volkse figuren doen denken aan Anton Pieck. In 1986 verscheen Lidia's Grimm (Uitgeversmaatschappij Lemniscaat), waar de titel onverholen uitdrukt hoe ze zich Grimms sprookjes eigen maakte met tekeningen in veelal overvloeiende zachte kleuren, waardoor een geheimzinnige sfeer ontstaat.

Behalve prentenboeken heeft Lidia Postma ook illustraties gemaakt bij het werk van Alet Schouten, Jaap ter Haar en Paul Biegel. Haar kleurillustraties zijn doorgaans een combinatie van potlood en dekkende aquarelverf, die ze afwisselt met transparante passages. Haar gebruik van 'witjes' voor sprookjesachtige en sfeervolle elementen is adembenemend. Haar voorstellingen zijn veelal zeer gedetailleerd en soms bizar, sterk figuratief en kleurrijk. Daarin is ze beïnvloed door de schilder Breughel en de Engelse illustrator Arthur Rackham.

Meer berichten