Vrijwilliger bij het Voerman Museum Hattem, Duco Schotborgh toont  de met melancholie geschilderde rode kool van Jan Voerman jr. Foto: Voerman Museum Hattem
Vrijwilliger bij het Voerman Museum Hattem, Duco Schotborgh toont de met melancholie geschilderde rode kool van Jan Voerman jr. Foto: Voerman Museum Hattem
Kunst & Cultuur

Schoonheid van rode kool in verval

  Cultuur

Welke schilder kiest nu een rode kool als onderwerp? Het antwoord: Jan Voerman jr. Vrijwilliger bij het museum Duco Schotborgh neemt het door hem vervaardigde schilderij eens flink op de proef.

Jan Voerman jr.? Dat is toch die man van de Verkadeplaatjes? Het is moeilijk om een eenmaal opgelegd etiket weer kwijt te raken, zeker als je ook nog de zoon van de bekende IJsselschilder bent. En welke schilder kiest nu een kool als onderwerp? Toch heeft de rode kool verschillende keren model gestaan of gelegen voor Jan Voerman jr. En juist een rode kool die eigenlijk zijn beste tijd al heeft gehad vond hij de moeite waard om te schilderen. Dit schilderen van het verval zien we al bij de zeventiende-eeuwse meesters. Bij deze schilders verwees een aangestoken vrucht naar de vergankelijkheid van het bestaan: het waren Vanitassymbolen.


De wijze waarop Voerman jr. de schoonheid van het verval weergeeft, doet denken aan bijvoorbeeld 'de Asperges' van Adriaen Coorte in het Rijksmuseum. Voerman echter verwees naar de schoonheid van heel de natuur, inclusief de schoonheid van het verval. Ook de wormstekige appel, de melige peren en de aangevreten rode kool schilderde hij liefdevol en niet als Vanitassymbool.
Deze doorgeschoten rode kool heeft iets surrealistisch. De manier van schilderen is heel schraal, in een bijna koel handschrift opgezet. Juist deze materiaalbehandeling geeft dit schilderij iets extra's: hier is de melancholie van een doorgeschoten rode kool geschilderd.


In een interview heeft Voerman jr. eens gezegd: "Ik ben geen man van woorden, ik ben een man van zien." Het is een voorrecht om door de ogen van Voerman jr. te kijken. De zoon van de IJsselschilder is zijn eigen weg gegaan. Al heeft hij altijd goede kritieken op zijn tentoonstellingen gekregen, toch heeft hij lang in de schaduw van zijn vader gestaan. Daar is nu verandering in gekomen. Junior is niet langer de man van de Verkadeplaatjes. Hij is een veelzijdig kunstenaar, zowel op grafisch als op picturaal gebied.

Voerman Museum Hattem

Het Voerman Museum Hattem dankt zijn naam aan de collectie schilderijen van Jan Voerman sr. en Jan Voerman jr. Naast de beeldende kunst bezit het museum ook een historische collectie van de stad Hattem waaronder zeer unieke archeologische vondsten. Zoals de 4000 jaar oude Veluwse klokbekers.
Adres: Achterstraat 46-48, tel. 038-444 28 97 www.voermanmuseumhattem.nl

Meer berichten